§ 10. - Decizia 57/2025 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 94 alin. (2) din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei

M.Of. 659

În vigoare
Versiune de la: 14 Iulie 2025
6. În accepţiunea consolidată a democraţiei constituţionale şi a statului de drept, caracterul punitiv şi restrictiv/rigid al unui text de lege trebuie să ofere destinatarului legii o alternativă rezonabilă şi conformă cu principiile constituţionale şi convenţionale incidente în privinţa poziţionării sociale/materiale şi capacităţii de autoîntreţinere a destinatarului legii care trebuie să se conformeze unor imperative impuse de legiuitor, însă având create/oferite tot din partea legiuitorului alternative plauzibile şi raţionale, accesibile destinatarului legii. La această concluzie se ajunge prin interpretarea principiului proporţionalităţii consacrat de jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului asupra textului de lege criticat şi după o examinare riguroasă a prevederilor art. 1 alin. (3) din Constituţie. Astfel, măsura represivă excesivă impusă de statul român prin textul de lege criticat este vizibil nedreaptă (iar "dreptatea şi pluralismul politic reprezintă valori supreme"), fiind îndepărtată faţă de litera şi spiritul noţiunilor de "stat social", "demnitatea omului", "drepturile şi libertăţile cetăţenilor", "libera dezvoltare a personalităţii umane".