§ 153. - Decizia 57/2018 [R] referitoare la interpretarea şi aplicarea prevederilor art. 165 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, menţiunii de la pct. VI din anexa nr. 15 la Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 257/2011, cu completările ulterioare, art. 1-3 din Decretul nr. 389/1972 cu privire la contribuţia pentru asigurările sociale de stat, aprobat prin Legea nr. 65/1972, cu modificările şi completările ulterioare, art. II din Legea nr. 49/1992 pentru modificarea şi completarea unor reglementări din legislaţia de asigurări sociale, pct. 1 lit. c) din Precizarea Ministerului Economiei şi Finanţelor şi Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale nr. 181.679/1992 privind aplicarea prevederilor Legii nr. 49/1992 pentru modificarea şi completarea unor reglementări din legislaţia de asigurări sociale, art. 9 şi 51 din Legea nr. 57/1974 privind retribuirea după cantitatea şi calitatea muncii, republicată, cu modificările ulterioare, art. 160 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, art. 29, art. 90, art. 76-84 din Legea nr. 10/1972 privind Codul Muncii al Republicii Socialiste România, cu modificările şi completările ulterioare, în ce priveşte veniturile reprezentând ajutor contravaloare energie electrică, în sensul de a se stabili dacă acestea trebuie luate în considerare la stabilirea cuantumului pensiei

M.Of. 895

În vigoare
Versiune de la: 24 Octombrie 2018
19. Prin apelul formulat, pârâta Casa Judeţeană de Pensii Bistriţa-Năsăud a arătat că angajatorul atestă viramentele contribuţiilor de asigurări sociale pe baze legale generice, ca obligaţie exclusivă ce revenea angajatorului per ansamblu/per total angajaţi. Menţiunile generice de plată a contribuţiilor de asigurări sociale nu califică aceste sume nici ca sporuri cu caracter permanent, şi nici ca venituri asupra cărora s-a datorat, calculat şi reţinut această contribuţie. Contractul colectiv de muncă la nivel de ramură de activitate produce efecte doar între părţi şi nu poate întemeia sau califica aceste sume ca sporuri cu caracter permanent, tot astfel cum nu poate garanta că pentru aceste categorii de venituri era obligatorie reţinerea şi virarea contribuţiei de asigurări sociale şi nici că acest lucru s-a făcut inclusiv pe această categorie de venit. Apreciază ca fiind greşită atribuirea de către instanţă a caracterului de permanenţă acestor venituri, prin asimilarea caracterului de permanenţă al sporurilor, pe singurul temei al periodicităţii ca elemente de natură salarială. Din coroborarea prevederilor legale cuprinse în actele normative ce stau la baza contractului colectiv de muncă rezultă că această categorie de venituri, intitulată de emitentul adeverinţei "ajutor de energie", se încadrează în sfera veniturilor exceptate de la plata contribuţiei de asigurări sociale, fiind venituri realizate din fonduri de participare la beneficii, fonduri de premiere, compensaţii. Conform Decretului nr. 389/1972, astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 49/1992, contribuţiile se achitau de unitate prin virarea unor sume egale cu o cotă procentuală asupra câştigului brut realizat de întregul personal angajat, existând o contribuţie individuală aplicată drepturilor salariale ale angajatului. Potrivit art. 2 din Decretul nr. 389/1972, contribuţia de asigurări sociale nu se datora asupra premiilor acordate de angajatori din beneficiile realizate. Cât priveşte raportarea tribunalului la Decizia nr. 19/2012 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, subliniază că, potrivit legislaţiei sub imperiul căreia au fost realizate/acordate aceste venituri, angajatorul şi angajatul nu datorau contribuţia de asigurări sociale, Întrucât aceste venituri nu au făcut parte din baza de calcul al pensiilor, potrivit legislaţiei anterioare. Mai arată că aceste ajutoare nu reprezintă nici sporuri acordate de ministerul de resort, fiind calificate de lege drept compensaţii acordate ca mod de participare la beneficii, ca forme de premiere, exceptate de la plata contribuţiilor de asigurări sociale.