§ 11. - Decizia 563/2023 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 53 alin. (1) şi ale art. 85 alin. (3) din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă
M.Of. 974
În vigoare Versiune de la: 27 Septembrie 2024
7. Curtea de Apel Constanţa - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal opinează că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată în ceea ce priveşte dispoziţiile art. 53 alin. (1) din Legea nr. 85/2014, acestea fiind contrare art. 21 alin. (2) din Constituţie. Legea nr. 85/2014 stabileşte limitele în care poate acţiona administratorul special al unei societăţi aflate în procedura insolvenţei, acesta fiind împuternicit să reprezinte interesele acţionarilor/asociaţilor/membrilor debitorului, însă în reglementarea cuprinsă la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 85/2014 termenul de desemnare este lăsat la latitudinea administratorului judiciar/lichidatorului judiciar, care va emite notificările de deschidere a procedurii de îndată, fără a fi ţinut de vreun termen, legea stabilind doar o dată-limită, şi anume cu cel puţin 10 zile înainte de împlinirea termenului-limită pentru înregistrarea cererilor de admitere a creanţelor, urmând ca în următoarele 10 zile să fie convocată adunarea generală. Astfel, legea stabileşte termenul în care se va face convocarea, fără însă a menţiona că adunarea generală trebuie să aibă loc în interiorul celor 10 zile, context în care interesele acţionarilor/asociaţilor/membrilor debitorului în procedura insolvenţei nu pot fi apărate, întrucât societatea nu are un administrator special. În mod concret, în cauza dedusă judecăţii, persoana care este opţiunea asociaţilor debitoarei pentru funcţia de administrator special nu a fost desemnată potrivit legii, astfel că nu poate acţiona în această calitate pentru a ataca hotărârea de deschidere a procedurii insolvenţei până la desemnarea legală, care poate depăşi termenul de 7 zile în care se poate introduce apelul, reglementat la art. 43 alin. (2) din Legea nr. 85/2014. În ceea ce priveşte dispoziţiile art. 85 alin. (3) din Legea nr. 85/2014, instanţa opinează că acestea sunt constituţionale, nu reglementează drepturi care pot fi analizate din perspectiva accesului liber la justiţie, ci dreptul judecătorului-sindic de a dispune ridicarea, în tot sau în parte, a dreptului de administrare al debitorului, şi nici nu sunt criticate în mod concret. Astfel, constituţionalitatea acestor din urmă prevederi, raportat la art. 21 din Constituţie, ar putea fi analizată doar sub aspectul momentului de la care se dispune ridicarea dreptului de administrare, respectiv de la data deschiderii procedurii şi nu de la data numirii unui administrator special.