§ 8. - Decizia 547/2016 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 73 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare
M.Of. 903
În vigoare Versiune de la: 10 Noiembrie 2016
4. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că răspunderea disciplinară a cadrelor militare trebuie reglementată, potrivit art. 73 alin. (3) lit. t) coroborat cu art. 118 alin. (2) din Constituţie, prin lege organică. Or, dispoziţiile art. 73 din Legea nr. 80/1995 nu numai că nu reglementează procedura disciplinară prealabilă, aplicarea sancţiunilor disciplinare sau activitatea consiliului de disciplină, ci deleagă reglementarea acestor aspecte juridice importante ministrului de resort, care este abilitat să adopte ordine. Aşadar, se ajunge la situaţia în care chestiuni esenţiale, ce vizează executarea şi/sau încetarea raporturilor de serviciu, să fie reglementate prin acte administrative care, de altfel, în prezenta cauză, nici nu au fost publicate în Monitorul Oficial al României (respectiv prin Ordinele ministrului administraţiei şi internelor nr. 300/2004 şi nr. 400/2004). Se susţine că acest aspect este de natură sa confere un caracter iluzoriu posibilităţilor autorului excepţiei de neconstituţionalitate de a se apăra în mod eficient. Se arată că, în aceste condiţii, persoana cercetată disciplinar nu cunoaşte regulile desfăşurării procedurii care îi este aplicată. Se mai susţine că delegarea atribuţiei de a stabili astfel de norme unui membru al Guvernului, prin emiterea unor acte cu caracter administrativ, determină o stare de incertitudine juridică, întrucât acest gen de acte este supus, de regulă, în timp, unor modificări succesive. Totodată, se arată că art. 73 alin. (3) lit. p) din Constituţie prevede că regimul general privind raporturile de muncă se reglementează prin lege organică. Se susţine încălcarea, prin textul criticat, atât a principiului separaţiei puterilor în stat, prevăzut la art. 1 alin. (4) din Constituţie, prin delegarea unei competente ce aparţine în mod exclusiv legiuitorului către membri ai Guvernului, respectiv către ministrul apărării naţionale şi ministru! administraţiei şi internelor, cât şi a dispoziţiilor constituţionale ale art. 1 alin. (5) referitoare la previzibilitatea legii, întrucât persoanele vizate nu sunt capabile să îşi adapteze conduita în mod corespunzător şi nici să aibă reprezentarea corectă a derulării procedurii disciplinare.