§ 41. - Decizia 542/2023 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 39 alin. (1) lit. c) teza finală şi alin. (5) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, pentru modificarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali

M.Of. 208

În vigoare
Versiune de la: 13 Martie 2024
32. În continuare, analizând criticile referitoare la pretinsa substituire a BEC în atribuţiile Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi ale Parlamentului, Curtea constată că, departe de a constitui o încălcare a rolului Parlamentului de unică autoritate legiuitoare, prevăzut de art. 61 din Constituţie, stabilirea atribuţiei Biroului Electoral Central de a asigura interpretarea unitară a legii electorale este expresia opţiunii legiuitorului în materia alegerilor locale, permisă de dispoziţiile art. 73 alin. (3) lit. a) din Constituţie, potrivit cărora "Prin lege organică se reglementează: a) sistemul electoral" (a se vedea, în acest sens, Decizia nr. 754 din 22 octombrie 2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din 28 ianuarie 2021). Prin urmare, nu poate fi reţinută pretinsa încălcare a principiului separaţiei puterilor în stat, prevăzut de art. 1 alin. (4) din Constituţie, întrucât normele legale criticate nu conferă BEC atribute specifice puterii legislative, de creare ab novo a unor reguli în materie electorală.