§ 40. - Decizia 534/2023 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) şi alin. (4) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2018 privind compensarea unor creanţe reciproce între statul român şi persoanele beneficiare ale legilor din domeniul restituirii proprietăţii, precum şi pentru prorogarea unui termen
M.Of. 50
În vigoare Versiune de la: 19 Ianuarie 2024
29. Este adevărat că, în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 62/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 221/2009 privind condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, şi pentru suspendarea aplicării unor dispoziţii din titlul VII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 1 iulie 2010, şi al Legii nr. 117/2012 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2012 privind unele măsuri temporare în vederea consolidării cadrului normativ necesar aplicării unor dispoziţii din titlul VII "Regimul stabilirii şi plăţii despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv" al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente şi pentru modificarea art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 221/2009 privind condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, şi pentru suspendarea aplicării unor dispoziţii din titlul VII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 456 din 6 iulie 2012, în perioada 1 iulie 2010-15 mai 2013 a fost suspendată emiterea de către ANRP a titlurilor de plată prevăzute în titlul VII din Legea nr. 247/2005, însă valorificarea titlurilor de despăgubire emise de CCSD s-a putut face în perioada de suspendare prin conversia lor în acţiuni emise de Fondul "Proprietatea", corespunzător sumei pentru care s-a formulat opţiunea. Prin urmare, suspendarea temporară a emiterii titlurilor de plată sau a celor de conversie nu a afectat valorificarea titlului de despăgubire, atât timp cât titlul de despăgubire a fost emis, rămânând valabilă ca unică opţiune conversia în acţiuni la Fondul "Proprietatea". Din actele aflate la dosarul cauzei rezultă însă că autoarea excepţiei, după finalizarea etapei soluţionării judiciare, nu a continuat demersul în procedura administrativă ulterioară şi nu s-a adresat CCSD pentru emiterea titlului de despăgubire, ci, urmând calea dreptului comun în materia dreptului execuţional, s-a adresat unui executor judecătoresc în scopul îndestulării creanţei sale direct din conturile ANRP, fără a deţine deci un titlu de despăgubire emis în procedura specială care să reprezinte titlul său executoriu şi care să poată fi ulterior valorificat în modalităţile şi termenele stabilite de legea specială, respectiv prin conversia în titluri de plată sau în acţiuni, ambele emise de ANRP.