§ 36. - Decizia 534/2023 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) şi alin. (4) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2018 privind compensarea unor creanţe reciproce între statul român şi persoanele beneficiare ale legilor din domeniul restituirii proprietăţii, precum şi pentru prorogarea unui termen

M.Of. 50

În vigoare
Versiune de la: 19 Ianuarie 2024
25. Cât priveşte creanţa statului, aceasta reprezintă, potrivit art. 1 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă criticată, sumele datorate ANRP în temeiul unor titluri executorii, reprezentate de hotărâri judecătoreşti definitive prin care instanţele de judecată au dispus întoarcerea executării silite şi restituirea sumelor executate de persoanele îndreptăţite la despăgubiri în temeiul legilor reparatorii (Legea nr. 10/2001, Legea nr. 9/1998 şi Legea nr. 290/2003). Este şi cazul situaţiei de faţă, în care contestaţia la executare formulată de ANRP împotriva autoarei excepţiei a fost admisă, instanţa de judecată dispunând întoarcerea executării silite şi stabilind suma de bani ce urmează să fie restituită de autoarea excepţiei. Prin urmare, în situaţia creanţelor statului, izvorul acestora îl constituie titlurile executorii reprezentate de hotărârile judecătoreşti definitive. Într-o asemenea procedură, de întoarcere a executării silite, ANRP îşi schimbă calitatea din debitor al persoanei îndreptăţite în creditor al acesteia, urmărind executarea silită a sumelor stabilite iniţial în beneficiul persoanei îndreptăţite. Întrucât în dispută este executarea silită a unei creanţe, evident că aceasta este certă, lichidă şi exigibilă, prin hotărârea judecătorească de întoarcere a executării silite şi restabilire a situaţiei anterioare inversându-se doar calitatea părţilor din raportul execuţional.