§ 13. - Decizia 534/2023 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) şi alin. (4) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2018 privind compensarea unor creanţe reciproce între statul român şi persoanele beneficiare ale legilor din domeniul restituirii proprietăţii, precum şi pentru prorogarea unui termen

M.Of. 50

În vigoare
Versiune de la: 19 Ianuarie 2024
9. Autoarea excepţiei arată că se află în ipoteza prevăzută de actul normativ criticat, îndeplinind concomitent atât calitatea de persoană cu privire la care s-a dispus în mod definitiv întoarcerea executării silite a sumelor de bani încasate cu titlu de despăgubiri, cât şi de persoană îndreptăţită la încasarea unor sume de bani datorate de statul român cu titlu de despăgubiri. Prevederile art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) sunt însă discriminatorii şi nu corespund scopului declarat al adoptării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 63/2018, deoarece nu includ şi dispoziţia primarului printre acele acte administrative care, în accepţiunea acestui act normativ, sunt emise cu titlu de despăgubiri. În aceste condiţii, consideră că mecanismul de compensare a creanţelor reciproce între statul român şi persoanele beneficiare ale legilor în domeniul proprietăţii este discriminatoriu, acesta trebuind să fie aplicat indiferent de tipul actului administrativ prin care s-au stabilit calitatea de persoană îndreptăţită şi cuantumul despăgubirilor. Discriminarea vizează, aşadar, aceeaşi categorie a persoanelor beneficiare ale legilor în domeniul proprietăţii, cele care sunt în posesia unui act administrativ enumerat de actul normativ criticat beneficiind de mecanismul compensării creanţelor (fiind în posesia unor creanţe exigibile), în timp ce acelaşi mecanism este refuzat celor care se află în posesia unui alt act administrativ emis în acelaşi domeniu, dar care nu este menţionat expres de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2018 (fiind în posesia unor creanţe neexigibile).