§ 108. - Decizia 53/2012 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 30 alin. 3 din Codul de procedură penală, precum şi a dispoziţiilor art. 244-246, art. 248 şi 279 din Legea nr. 297/2004 raportate la art. 244 alin. (5) lit. a) pct. 2 şi lit. b) şi alin. (7) lit. a) cu aplicarea art. 276 lit. c) din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital

M.Of. 234

În vigoare
Versiune de la: 6 Aprilie 2012
Prin urmare, îmbunătăţirea pieţei şi a încrederii investitorilor, prin interzicerea efectuării tranzacţiilor cu instrumente financiare de către persoanele care deţin informaţii privilegiate, precum şi prin interzicerea manipulării pieţelor prin practici de lansare a informaţiilor şi zvonurilor false ori efectuarea de tranzacţii prin care preţurile sunt fixate la nivele anormale, reprezintă un scop care trebuie atins. Acest lucru se poate face şi prin sancţiuni penale care ajută la sporirea caracterului disuasiv, cu atât mai mult cu cât, potrivit Raportului întocmit de grupul la nivel înalt pentru supraveghere financiară în UE din 25 februarie 2009, s-a stabilit că sancţiunile efective, proporţionale şi cu efect de descurajare adoptate de statele membre în acord cu art. 14 din Directiva 2003/6/CE au reprezentat cerinţe care nu funcţionează în prezent, motiv pentru care regimurile de sancţiuni au fost evaluate ca fiind în general slabe şi neomogene. Toate aceste neajunsuri au determinat Comisia Europeană să formuleze la 21 octombrie 2011 o propunere de directivă a Parlamentului European şi a Consiliului privind sancţiunile penale pentru utilizările abuzive ale informaţiilor privilegiate şi manipulările pieţei, sens în care noua viziune are în vedere instituirea principiului subsidiarităţii - art. 5 alin. (3) din Tratatul privind Uniunea Europeană - şi proporţionalităţii, reevaluarea sistemelor naţionale de sancţiuni, prin explicarea detaliată a faptelor care trebuie supuse unor sancţiuni penale în măsura în care sunt comise intenţionat, necesitatea pedepsirii instigării, complicităţii şi tentativei de a desfăşura activităţi de utilizare abuzivă a informaţiilor privilegiate sau de manipulare a pieţei, necesitatea instituirii unor sancţiuni penale efective, proporţionale şi disuasive şi necesitatea răspunderii persoanelor juridice.