§ 86. - Decizia 5/2025 [A] pentru admiterea recursului în interesul legii privind interpretarea şi aplicarea unitară a art. 160 alin. (1) din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările şi completările ulterioare

M.Of. 682

În vigoare
Versiune de la: 21 Iulie 2025
53. În susţinerea acestui punct de vedere se arată că prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 42/2023 a fost modificat art. 160 alin. (1) din Legea nr. 367/2022, în sensul că, acolo unde anterior se prevedea suspendarea de drept a contractului individual de muncă sau raportului de serviciu pe durata participării la grevă, forma ulterioară modificării, în vigoare în prezent, prevede că pe durata participării la grevă contractul individual de muncă sau raportul de serviciu se suspendă la iniţiativa angajatului. A interpreta dispoziţia legală în sensul că simpla informare a angajatorului despre adeziunea salariatului la grevă are totodată şi semnificaţia iniţiativei angajatului în vederea suspendării contractului individual de muncă sau a raportului de serviciu ar însemna să nu se dea niciun efect modificării legislative, echivalând suspendarea raportului de serviciu la iniţiativa angajatului cu suspendarea de drept, care opera în aceleaşi condiţii în virtutea reglementării anterioare. În altă ordine de idei, date fiind prevederile art. 59 alin. (2) din Legea nr. 123/2006, care impun necesitatea asigurării serviciilor esenţiale pe parcursul grevei, minimum o treime din activitatea normală, rezultă că participarea la grevă nu poate fi considerată suficientă pentru suspendarea contractului de muncă, fiind necesară manifestarea unor demersuri suplimentare, cum ar fi formularea unei cereri în vederea suspendării contractului distinct de iniţiativa participării la grevă.