§ 79. - Decizia 5/2025 [A] pentru admiterea recursului în interesul legii privind interpretarea şi aplicarea unitară a art. 160 alin. (1) din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările şi completările ulterioare

M.Of. 682

În vigoare
Versiune de la: 21 Iulie 2025
47. În schimb, instanţele care au pronunţat hotărârile anexate în sprijinul celei de-a doua orientări jurisprudenţiale au susţinut că iniţiativa salariatului cu privire la suspendarea contractului de muncă, la care se referă dispoziţiile art. 160 alin. (1) din Legea nr. 367/2022, în urma modificărilor aduse prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 42/2023, rezultă neechivoc din manifestarea voinţei de a participa la grevă, prin aderarea la forma colectivă de protest, manifestare necesară şi suficientă pentru suspendarea raportului de muncă. Nu sunt necesare demersuri suplimentare pentru exprimarea voinţei salariatului în acest sens, dispoziţiile art. 49 din Legea nr. 123/2006 fiind abrogate din anul 2010. Prin urmare, declaraţia de participare la grevă se substituie oricăror alte formalităţi pentru suspendarea la iniţiativa salariatului a contractului de muncă. Modificările aduse prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 42/2023 nu au făcut decât să coreleze dispoziţiile Legii nr. 367/2022 cu cele ale Codului muncii, care nu prevedea participarea la grevă printre cazurile de suspendare de drept a contractului individual de muncă, ci printre cele de suspendare din iniţiativa salariatului. Prin aceste modificări nu au fost însă introduse condiţii suplimentare în sensul obligativităţii unei solicitări exprese a salariatului de suspendare a raporturilor de muncă pe perioada grevei. Îndeplinirea sarcinilor de serviciu nu conduce la ideea renunţării de a participa la grevă, în lipsa unei manifestări exprese de voinţă în acest sens.