§ 14. - Decizia 492/2023 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 33^1 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor

M.Of. 9

În vigoare
Versiune de la: 5 Ianuarie 2024
10. Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În acest sens arată, în esenţă, că dispoziţiile criticate nu intră în contradicţie cu principiul neretroactivităţii legii civile, acestea aplicându-se doar viitoarelor proceduri de numire în funcţia de judecător/procuror fără concurs. Astfel, dispoziţiile legale criticate se aplică numai pentru viitor, în cazul persoanelor care, îndeplinind condiţiile stipulate de lege, îşi manifestă intenţia de a fi numite, fără concurs, în funcţii vacante de judecător sau procuror, neputând atinge drepturi anterior stabilite. Prin Decizia nr. 436 din 8 iulie 2014, Curtea Constituţională a constatat că sintagma "nu au fost niciodată sancţionaţi disciplinar" este constituţională în măsura în care dispune numai cu privire la abaterile disciplinare săvârşite după intrarea în vigoare a Legii nr. 303/2004. Guvernul consideră, însă, că cele două situaţii juridice sunt diferite, reglementarea condiţiilor de numire în funcţia de judecător sau procuror fără concurs fiind atributul legiuitorului şi fără a se putea aprecia că legea acordă alte efecte juridice unei situaţii epuizate înainte de intrarea în vigoare a acesteia. Nu în ultimul rând, unul dintre argumentele care au fundamentat decizia amintită a instanţei constituţionale a avut în vedere dispoziţiile art. 4 teza finală referitor la derularea carierei din expunerea de motive a Cartei Europene privind Statutul Judecătorilor de la Strasbourg, 8-10 iulie 1998, potrivit căruia ceea ce este de temut este judecătorul blocat în mod ilegitim în promovare. Or, în cazul de faţă, norma criticată nu are incidenţă în ceea ce priveşte aspecte intervenite în derularea carierei unui magistrat în funcţie, ci reglementează o modalitate eminamente excepţională de acces în magistratură, fără concurs, astfel că şi condiţiile ce trebuie îndeplinite de candidaţi pot fi mai restrictive, legiuitorul având o marjă largă de apreciere în această privinţă, iar condiţia desfăşurării anterioare de către candidat a unei activităţi caracterizate prin competenţă profesională şi performanţă reprezintă o cerinţă pe deplin justificată.