§ 38. - Decizia 485/2023 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (2) şi (3) şi ale art. 5 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2011 privind stabilirea unor contribuţii pentru finanţarea unor cheltuieli în domeniul sănătăţii

M.Of. 1083

În vigoare
Versiune de la: 29 Noiembrie 2023
24. Cât priveşte susţinerea potrivit căreia a fost nesocotit rolul Parlamentului, iar CNAS s-a situat mai presus de lege, aceasta fiind cea care stabileşte, în realitate, contribuţia trimestrială ce revine deţinătorilor autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor, prin Decizia nr. 89 din 2 martie 2023, precitată, paragraful 22, Curtea nu a putut reţine aceste critici, întrucât, aşa cum s-a arătat şi în jurisprudenţa sa în materie, la care s-a făcut referire mai sus, contribuţia este instituită prin lege, inclusiv formula de calcul al cuantumului acesteia. Fără a avea vreo competenţă legală de reglementare, nici în drept şi nici în fapt, CNAS este instituţia cu atribuţii de aplicare a prevederilor legii, sens în care efectuează operaţiuni de gestionare a unor date necesare aplicării în concret a formulei de calcul al cuantumului contribuţiei, stabilită prin lege. Aceste date sunt fluctuante de la un trimestru la altul, se publică pe site-ul instituţiei şi se comunică destinatarilor obligaţiei de plată, prin adrese care sunt supuse căilor de atac prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, asemenea ordinelor pe care CNAS le emite în aplicarea prevederilor legale. Prin urmare, nu se poate susţine un conflict pozitiv de competenţă în privinţa legiferării între, pe de o parte, legiuitorul primar sau delegat, în acest caz, şi, pe de altă parte, CNAS, care este o instituţie publică, autonomă, de interes naţional, printre principalele sale atribuţii numărându-se gestionarea Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, sens în care are obligaţia asigurării logisticii funcţionării unitare şi coordonate a sistemului asigurărilor sociale de sănătate.