§ 72. - Decizia 479/2025 [A] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu

M.Of. 1036

În vigoare
Versiune de la: 10 Noiembrie 2025
63. Etapizarea creşterii vârstei de pensionare, prin limitarea luării în considerare a vechimii asimilate doar până la 31 decembrie 2034, apare ca fiind o măsură favorabilă doar la nivel formal. În realitate, beneficiul dreptului de pensionare după 25 de ani de vechime în magistratură, anterior împlinirii vârstei standard din sistemul public, este iluzoriu pentru cei aflaţi deja în funcţie. Aceasta rezultă atât din corelarea cu vârsta efectivă de pensionare şi situaţia concretă a instanţelor, cât şi din faptul că un magistrat născut cu doar un an mai târziu decât generaţia anterioară se îndepărtează cu un an şi jumătate, anual, de momentul în care ar putea beneficia de pensia de serviciu. Astfel, pentru majoritatea magistraţilor aflaţi astăzi în activitate, acest drept rămâne mai degrabă teoretic. În plus, această etapizare are doar o aparenţă tranzitorie, întrucât, pentru cei mai mulţi dintre magistraţii în funcţie, vârsta de pensionare se ridică direct la 65 de ani, soluţie contrară considerentelor Deciziei Curţii Constituţionale nr. 467 din 2 august 2023, care impune necesitatea unei creşteri graduale şi raţionale a condiţiilor necesare accesării dreptului la pensie.