§ 37. - Decizia 479/2025 [A] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu

M.Of. 1036

În vigoare
Versiune de la: 10 Noiembrie 2025
31. Astfel, în ceea ce priveşte argumentul ce vizează angajamentele asumate în faţa Comisiei Europene în cadrul Mecanismului de Redresare şi Rezilienţă, se poate observa că acesta este dezvoltat cu omiterea unor elemente esenţiale privind modul de apreciere a îndeplinirii jalonului 215 din PNRR. Prin expunerea de motive se încearcă acreditarea ideii că forma legii actuale, adoptată după pronunţarea Deciziei nr. 467 din 2 august 2023, nu corespunde, în privinţa principiilor pe care este construită, cerinţelor asumate de România în faţa Comisiei Europene în privinţa reformei pensiilor speciale, drept care Comisia Europeană ar fi suspendat plata unei sume de 869 de milioane de euro din cadrul PNRR. Or, modificarea cadrului normativ al pensiilor de serviciu ale magistraţilor intervenită prin intermediul Legii nr. 282/2023 (aşadar, cu luarea în considerare a statuărilor Curţii Constituţionale făcute în Decizia nr. 467 din 2 august 2023) a fost apreciată de către Comisia Europeană, la data de 15 octombrie 2024, ca îndeplinind obligaţiile asumate de România în cadrul jalonului 215 din PNRR. Astfel, suspendarea plăţii sumei de bani antereferite a intervenit abia ulterior, ca urmare a modificării cadrului legal privind pensiile de serviciu intervenite, pe de o parte, în privinţa pensiilor militare de stat şi, pe de altă parte, în privinţa modului de impozitare a anumitor categorii de pensii de serviciu (după pronunţarea Deciziei Curţii Constituţionale nr. 724 din 19 decembrie 2024, prin care a fost constatată neconstituţionalitatea măsurii impozitării progresive). În acest sens este invocat şi avizul CSM referitor la propunerea legislativă care s-a aflat pe rolul Parlamentului cu nr. PL-x nr. 103 din 8 aprilie 2025. Mai mult, nicio condiţionalitate care decurge din PNRR nu poate justifica derogarea de la reperele stabilite de instanţa de contencios constituţional, cu atât mai mult cu cât acest aspect a fost analizat deja de Curtea Constituţională în Decizia nr. 467 din 2 august 2023.