§ 362. - Decizia 479/2025 [A] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu

M.Of. 1036

În vigoare
Versiune de la: 10 Noiembrie 2025
De asemenea, cu privire la normele tranzitorii, care urmează a produce efecte în intervalul 1 octombrie 2025-31 decembrie 2036, trebuie avut în vedere faptul că pentru nicio altă etapizare a creşterii vârstei de pensionare realizată prin actele normative adoptate până în prezent, fie că este vorba de sistemul public de pensionare, fie de sisteme speciale de pensionare, nu au fost avute vreodată în vedere perioade precum cele prevăzute de legea supusă controlului (creşterea vârstei de pensionare cu 18 ani într-un interval temporal de 11 ani şi 3 luni). Dimpotrivă, perioadele pentru tranziţie nu numai că au fost mult mai mari, dar au fost şi direct proporţionale cu diferenţa de ani cu care se majora vârsta de pensionare, pentru a permite destinatarilor normelor o perioadă rezonabilă de conformare la noile exigenţe legale. În cazul de faţă, deşi vârsta de pensionare creşte cu 18 ani (chiar dacă legea aflată în vigoare prevede ca vârstă de pensionare 60 de ani, prin intrarea în vigoare a noii legi, nu avem doar o creştere de 5 ani a vârstei de pensionare, întrucât norma tranzitorie conţinută de legea în vigoare nu şi-a epuizat efectele), perioada de tranziţie este mai mică de 12 ani, într-un raport invers proporţional care creează discrepanţe majore între generaţii foarte apropiate de magistraţi, de natură să înfrângă caracterul echitabil al normelor.