§ 361. - Decizia 479/2025 [A] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu

M.Of. 1036

În vigoare
Versiune de la: 10 Noiembrie 2025
În primul rând, având în vedere modul în care a fost concepută, deşi legea se intitulează "pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu", reglementarea vizează exclusiv categoria profesională a magistraţilor. Măsura nu este generată de circumstanţe excepţionale, nu are legătură cu "eliminarea inechităţilor din sistemul public de pensii" sau cu "îndeplinirea condiţiilor prevăzute de jalonul 215 din cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă", aşa cum Guvernul justifică în expunerea de motive, ci reprezintă o cvasisancţiune întemeiată pe o aşa-numită justiţie socială, care afectează însăşi substanţa dreptului la pensia de serviciu a acestei categorii profesionale. Ca urmare a noilor reglementări, deşi magistraţii sunt singura categorie profesională pentru care beneficiul pensiei într-un cuantum cât mai apropiat de acela al ultimei remuneraţii este protejat prin statutul lor constituţional, întemeiat pe principiul independenţei justiţiei, pensiile de serviciu ale acestora devin pensiile cu cea mai mică rată de înlocuire dintre toate pensiile de serviciu (pentru celelalte categorii de pensii speciale, cuantumul stabilit de lege fiind de 65% din media veniturilor brute pe o anumită perioadă, plafonul pensiei nete fiind venitul din ultima lună de activitate). Mai mult, din perspectiva obligaţiei de a respecta principiul nediscriminării, dispoziţia legală care vizează introducerea unei condiţii suplimentare de pensionare privind vechimea, respectiv vechimea în muncă de 35 ani, ignoră faptul că pentru niciuna dintre celelalte categorii profesionale cu statut special beneficiare de pensii în alt regim decât cel public de pensii nu este reglementată o asemenea condiţie.