§ 333. - Decizia 479/2025 [A] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu

M.Of. 1036

În vigoare
Versiune de la: 10 Noiembrie 2025
Aşa fiind, Curtea a statuat că "dreptul Guvernului de a stabili conţinutul şi structura unui proiect de lege nu este absolut, el trebuind să se supună unor condiţii impuse ori desprinse din realitate sau de caracterul vital al legii pentru programul său de guvernare. A ignora astfel de limitări echivalează cu subminarea unui raport echilibrat între puterile statului, negând până la anihilare rolul de legiferare ca funcţie principală a Parlamentului, prin minimalizarea conceptului de reprezentativitate". Legitimarea unui astfel de act cu argumentul că art. 114 din Constituţie nu face nicio distincţie cu privire la posibilitatea Guvernului de a-şi angaja răspunderea, argument fundamentat pe ideea că tot ce nu este interzis este permis, ar putea conduce, în final, la crearea unui blocaj instituţional, în sensul că Parlamentul ar fi în imposibilitatea de a legifera, adică de a-şi exercita rolul său fundamental, de autoritate legiuitoare. Acesta este motivul pentru care prin Decizia nr. 1.655/2010, interpretând dispoziţiile constituţionale ale art. 114, Curtea a stabilit condiţiile în care Guvernul îşi poate angaja răspunderea în faţa Parlamentului cu privire la un proiect de lege, şi anume: (i) existenţa unei urgenţe în adoptarea măsurilor conţinute în legea asupra căreia Guvernul şi-a angajat răspunderea, (ii) necesitatea ca reglementarea în cauză să fie adoptată cu maximă celeritate, (iii) importanţa domeniului reglementat (n.r.: pentru programul de guvernare) şi (iv) aplicarea imediată a legii în cauză. În consecinţă, Guvernul poate să îşi angajeze răspunderea asupra unuia sau a mai multor proiecte de lege, în aceeaşi zi sau în aceeaşi sesiune parlamentară, indiferent de complexitatea proiectului în cauză şi chiar dacă acesta se află în dezbatere parlamentară, câtă vreme recurge la această procedură in extremis, cu respectarea condiţiilor pe care Curtea Constituţională le-a desprins din interpretarea normelor constituţionale de referinţă.