§ 330. - Decizia 479/2025 [A] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu
M.Of. 1036
În vigoare Versiune de la: 10 Noiembrie 2025
Pentru început, observăm că regimul de pensionare al magistraţilor a făcut deja obiectul unei recente intervenţii legislative, concretizate prin adoptarea Legii nr. 282/2023, intrată în vigoare la 1 ianuarie 2024, care a adus modificări substanţiale în această materie, respectiv: (i) creşterea vârstei de pensionare la 60 de ani; (ii) impunerea ca vechimea minimă de 25 de ani să fie realizată exclusiv în funcţiile de judecător, procuror, judecător constituţional, magistrat-asistent sau personal de specialitate juridică asimilat acestora, fiind exclusă vechimea dobândită în alte profesii juridice, anterior recunoscută şi asimilată vechimii în magistratură; (iii) stabilirea bazei de calcul al pensiei prin raportare la media veniturilor brute din ultimele 48 de luni (4 ani) de activitate, şi nu la indemnizaţia din ultima lună de activitate; (iv) păstrarea cuantumului brut al pensiei, care se calculează ca procent de 80% din această bază; (v) introducerea unui plafon maximal, impunând condiţia ca pensia netă să nu depăşească nivelul indemnizaţiei nete din ultima lună de activitate. Pentru a asigura tranziţia la noul regim de pensionare, în acord cu Decizia Curţii Constituţionale nr. 467/2023, legea reglementează o trecere graduală la noile condiţii, printr-o creştere etapizată a vârstei de pensionare (cu câte 4 luni pe an) şi prin eliminarea treptată, pe o perioadă maximă de 5 ani, a vechimii realizate în profesii juridice asimilate.