§ 318. - Decizia 479/2025 [A] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu
M.Of. 1036
În vigoare
Versiune de la: 10 Noiembrie 2025
Potrivit jurisprudenţei constante a Curţii Constituţionale, însă, nu este obligatorie şi obţinerea unui aviz, iar procedura legislativă nu poate fi obstrucţionată de pasivitatea autorităţilor avizatoare (a se vedea în acest sens Decizia nr. 139/2019, paragraful 84, Decizia nr. 16/2023, paragraful 41, sau Decizia nr. 284/2023, paragraful 48). În continuarea acestei idei, Curtea Constituţională a statuat - în mod constant până la prezenta decizie adoptată cu majoritate de voturi - şi că lipsa avizului din partea autorităţilor publice solicitate să îl emită nu conduce în mod automat la neconstituţionalitatea legii asupra căreia acesta nu a fost dat, întrucât ceea ce prevalează este obligaţia Guvernului de a-l solicita. Împrejurarea că autoritatea care trebuie să emită un astfel de aviz, deşi i s-a solicitat, nu şi-a îndeplinit această atribuţie constituie o înţelegere greşită a rolului său legal şi constituţional, fără a fi însă afectată constituţionalitatea legii asupra căreia nu a fost dat avizul (a se vedea Decizia nr. 383/2011, paragraful I.3, Decizia nr. 574/2011, paragraful I.2, şi Decizia nr. 575/2011, paragraful IV. A.2, Decizia nr. 455/2018, paragraful 68, sau Decizia nr. 221/2020, paragraful 60).