§ 31. - Decizia 479/2025 [A] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu

M.Of. 1036

În vigoare
Versiune de la: 10 Noiembrie 2025
26. Se subliniază că legea adoptată generează discriminări şi între judecătorii şi procurorii civili şi cei militari, care, deşi desfăşoară activitatea în condiţii identice şi pot avea aceeaşi vechime şi vârstă la data intrării în vigoare a noii legi, ar urma să se pensioneze în condiţii substanţial diferite. În timp ce magistraţii civili vor fi supuşi noilor condiţii restrictive (pensionare la 65 de ani, vechime de 35 de ani, pensie de 55% din media veniturilor brute, plafonată la 70% din ultimul venit net, eliminarea vechimilor asimilate şi o tranziţie inaplicabilă celor mai mulţi), judecătorii şi procurorii militari vor continua să beneficieze de regimul mult mai avantajos prevăzut de Legea nr. 223/2015 (pensionare între 45 şi 52 de ani, reducere a vârstei cu până la 13 ani, vechime totală de 25 de ani, dintre care 15 în funcţie, şi pensie de 65% din media veniturilor brute, fără plafon sub ultimul venit net). Discriminarea devine şi mai evidentă în comparaţie cu regimul ofiţerilor de poliţie judiciară. Astfel, un ofiţer care îşi desfăşoară întreaga activitate în echipă şi sub coordonarea procurorului va putea ieşi la pensie la o vârstă cuprinsă între 45 şi 52 de ani (în 2035, la finalul perioadei de tranziţie), cu vechime totală de 25 de ani, dintre care 15 în funcţie, beneficiind de o pensie de 65% din media veniturilor brute şi plafonată la ultimul venit net. În schimb, procurorul care l-a coordonat se va putea pensiona abia la 65 de ani, cu o vechime de 35 de ani, dintre care 25 în funcţie, şi va primi o pensie de doar 55% din media veniturilor brute, plafonată la 70% din ultimul venit net - cuantum similar celui al ofiţerului, dar obţinut după două decenii în plus de activitate.