§ 275. - Decizia 479/2025 [A] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu
M.Of. 1036
În vigoare
Versiune de la: 10 Noiembrie 2025
251. Curtea mai observă că art. 33 alin. (2) teza întâi din Legea nr. 305/2022 reglementează, cu titlu general, întinderea temporală a termenului în care orice acţiune de avizare are loc, indiferent că avizul emis este conform sau consultativ. Cu titlu exemplificativ, Curtea reţine că art. 172, 207, 208, 216, 220 şi 225 din Legea nr. 303/2022, respectiv art. 15, 42, 86, 87, 94, 144, 146, 148 şi 154 din Legea nr. 304/2022 reglementează activitatea de avizare a CSM în diferite situaţii, fără a prevedea expres termenul în care aceasta se realizează, aplicându-se, astfel, reglementarea generală din art. 33 alin. (2) teza întâi din Legea nr. 305/2022. Relativizarea acestui termen în raport cu una dintre situaţiile în care CSM emite un aviz ar echivala cu relativizarea intervalului temporar antereferit în privinţa întregii activităţi desfăşurate de CSM, ceea ce este inadmisibil într-un stat de drept bazat pe reguli, exigenţe, principii şi valori constituţionale. Având în vedere că principiul legalităţii se constituie într-o componentă a statului de drept, deoarece o regulă esenţială a statului de drept este aceea că atribuţiile/competenţele autorităţilor sunt definite prin actele normative în vigoare, Curtea reţine că legea criticată contravine şi art. 1 alin. (3) din Constituţie privind statul de drept.