§ 269. - Decizia 479/2025 [A] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu

M.Of. 1036

În vigoare
Versiune de la: 10 Noiembrie 2025
245. Însă, prin Decizia nr. 126 din 11 martie 2025, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 666 din 16 iulie 2025, paragrafele 51 şi 52, Curtea, referindu-se la fişa financiară ce trebuie solicitată în procesul legislativ în măsura în care actul normativ are un impact bugetar, a statuat că aceasta "a fost solicitată, iar adoptarea propunerii legislative a fost realizată de către prima Cameră în interiorul termenului de comunicare a fişei, în timp ce cea de-a doua Cameră sesizată a adoptat-o după expirarea termenului în care Guvernul ar fi trebuit să comunice fişa financiară". Termenul de 45 de zile în care poate fi comunicată fişa financiară "nu are, în sine, o natură constituţională, însă, solicitarea fişei financiare [care este, în jurisprudenţa Curţii Constituţionale, o expresie a art. 138 alin. (5) din Constituţie] presupune şi impune o finalitate eficientă de realizare a cererii astfel formulate, respectiv însăşi întocmirea şi depunerea fişei financiare; or, una dintre garanţiile sine qua non care asigură eficienţa cererii depuse este chiar existenţa unui termen în care să poată fi depusă fişa de către destinatarul ei, termen în care Parlamentul trebuie să se abţină de la luarea unei decizii. Prin urmare, atât timp cât solicitarea fişei are o relevanţă constituţională din perspectiva art. 138 alin. (5) din Constituţie, înseamnă că şi garanţiile de procedură asociate acesteia trebuie respectate pentru a permite realizarea finalităţii sale".