§ 257. - Decizia 479/2025 [A] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu

M.Of. 1036

În vigoare
Versiune de la: 10 Noiembrie 2025
233. Cu privire la primul aspect menţionat, Curtea observă că adoptarea unui proiect de lege de către Guvern presupune parcurgerea, în ordine, (i) a procedurii de elaborare a formei iniţiale a proiectului de lege (art. 15 din Hotărârea Guvernului nr. 561/2009 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum şi a altor documente, în vederea adoptării/aprobării, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 319 din 14 mai 2009), (ii) a procedurii de consultare publică, prevăzută de art. 15 din Hotărârea Guvernului nr. 561/2009 şi art. 7 din Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 749 din 3 decembrie 2013, şi a celei preliminare interinstituţionale (art. 15 din Hotărârea Guvernului nr. 561/2009), (iii) a comunicării proiectului de lege către Secretariatului General al Guvernului, (iv) a procedurii de avizare interministerială, (v) a procedurii de avizare din partea altor autorităţi publice, (vi) transmiterea de către iniţiator la Secretariatul General al Guvernului, în original, a formei finale a proiectului de lege însoţit de eventualele observaţii şi propuneri ale tuturor instituţiilor avizatoare, (vii) avizarea de către Consiliul Legislativ, (viii) procedura de observaţii dintre Secretariatul General al Guvernului şi iniţiator şi, în final, (ix) supunerea spre adoptare în cadrul şedinţei Guvernului a proiectului de lege. Aşadar, exercitarea competenţei de avizare a CSM nu intervine într-o etapă aleatorie, ci consecutiv etapei de avizare interministerială, care conturează, într-o primă fază, conţinutul proiectului de lege. Cu alte cuvinte, competenţa CSM nu interferează cu momentul configurării şi structurării soluţiilor legislative care urmează să fie integrate în conţinutul iniţiativei legislative, ci intervine la finalizarea procedurii de avizare interministerială a proiectelor de acte normative. De altfel, art. 7 alin. (8) din Legea nr. 52/2003 prevede că proiectul de act normativ se transmite spre analiză şi avizare autorităţilor publice interesate numai după definitivare, pe baza observaţiilor şi a propunerilor formulate în cadrul procedurii de consultare publică.