§ 256. - Decizia 479/2025 [A] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu
M.Of. 1036
În vigoare
Versiune de la: 10 Noiembrie 2025
232. În acest context constituţional, procedura de avizare desfăşurată de CSM, integrată procesului de concepere a proiectelor de lege realizate de Guvern: (a) este iniţiată în etapa procedurală stabilită de actele normative în vigoare şi (b) în acelaşi timp se desfăşoară într-un anumit interval temporal stabilit de lege. Verificarea acestor aspecte se realizează prin mijlocirea controlului a priori de constituţionalitate, neregularităţile procedurale de natură constituţională circumscrise unor etape/faze din cadrul procesului de legiferare putând fi constatate şi sancţionate ca atare prin invocarea de sine stătătoare a normei constituţionale de referinţă privind avizarea numai în cadrul unui control abstract de constituţionalitate, fie el a priori [art. 146 lit. a) teza întâi], fie a posteriori [art. 146 lit. d) teza finală], şi nu în cadrul unui control concret de constituţionalitate (a se vedea Decizia nr. 723 din 12 decembrie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 349 din 15 aprilie 2024, paragraful 125 şi următoarele). De aceea, Curtea reţine că intensitatea controlului (level of scrutiny) pe care îl realizează în cadrul acestei atribuţii a sa, raportat la normele de referinţă invocate şi rolul constituţional al CSM, trebuie să fie una corespunzătoare pentru a asigura supremaţia Constituţiei.