§ 255. - Decizia 479/2025 [A] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu

M.Of. 1036

În vigoare
Versiune de la: 10 Noiembrie 2025
231. Ca atare, avizarea reprezintă un aspect organic şi imanent al raporturilor constituţionale dintre cele trei puteri ale statului, astfel că atât Parlamentul, cât şi Guvernul au obligaţia constituţională să parcurgă această etapă în mod efectiv şi în respectul loialităţii constituţionale. De aceea, reglementările normative în vigoare stabilesc, în logica unei garanţii asociate avizării, intervalul temporal în care aceasta se desfăşoară, respectiv momentul iniţierii procedurii de avizare şi momentul încheierii acesteia, dând astfel substanţă şi efectivitate acestei atribuţii a CSM. Avizarea, ca etapă în procesul de legiferare, nu poate fi evitată/ocolită ori convertită în alte modalităţi de consultare şi se desfăşoară în intervalele temporale stabilite de actele normative în vigoare, care nu pot fi comprimate sau ignorate de iniţiatorul actului legislativ. Rezultă că lipsa avizului nu se analizează numai din perspectiva formal-legalistă a solicitării acestuia, ci este necesar ca această solicitare să fie realizată în etapa procedurală stabilită de actele normative pentru formularea sa, asupra unei variante redacţionale a proiectului de lege care corespunde etapei procedurale antereferite, precum şi respectării termenelor stabilite de lege pentru obţinerea lor. Aceste aspecte reprezintă exigenţe de ordin constituţional subsumate art. 1 alin. (5) coroborat cu art. 133 alin. (1) şi art. 134 alin. (4) din Constituţie.