§ 191. - Decizia 479/2025 [A] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu
M.Of. 1036
În vigoare Versiune de la: 10 Noiembrie 2025
178. Cu privire la argumentaţia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie referitoare la invocarea jurisprudenţei Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, prin care se arată faptul că judecătorii trebuie să beneficieze de un nivel al pensiilor cât mai apropiat de ultimul salariu încasat, se arată că sunt realizate citări parţiale ale acestei jurisprudenţe, omiţându-se să se menţioneze că, potrivit aceleiaşi jurisprudenţe a Curţii de Justiţie, cuantumul poate varia prin raportare la fiecare situaţie în parte (a se vedea în acest sens C-146/23, XL şi alţii c. Sad Rejonowy w Bialymstoku, paragraful 58). De asemenea, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie omite să menţioneze faptul că instanţa de la Luxemburg a arătat în mod constant că în situaţii excepţionale, în mod special în cazul existenţei unui deficit public excesiv, reducerea remuneraţiilor şi, implicit, a pensiilor nu ar aduce atingere celorlalte principii privitoare la independenţa justiţiei, aşadar, nici celui privind cuantumul cât mai apropiat al pensiei prin raportare la ultimul salariu. Astfel, potrivit Curţii de Justiţie, "o măsură de reducere a salariilor judecătorilor sau a pensiei acestora pentru limită de vârstă trebuie justificată de un obiectiv de interes general, precum imperativul eliminării unui deficit public excesiv" (C-762/23, RL şi alţii c. Curtea de Apel Bucureşti, Hotărârea din 5 iunie 2025, paragraful 26). Similar, astfel de reduceri privind indemnizaţiile judecătorilor sunt acceptabile, fără să afecteze principiul independenţei justiţiei, dat fiind că rolul lor este "să contribuie la efortul de austeritate dictat de imperativele de reducere a deficitului excesiv al bugetului statului spaniol"(C-49/18, Escribano Vindel, Hotărârea din 7 februarie 2019, paragraful 67). De asemenea, s-a arătat că o măsură de reducere a remuneraţiilor judecătorilor "trebuie să fie justificată de un obiectiv de interes general, cum ar fi cerinţa de a elimina un deficit public excesiv" (C-146/23, XL şi alţii c. Sad Rejonowy w Bialymstoku, Hotărârea din 25 februarie 2025, paragraful 67). Toate considerentele anterior menţionate indică faptul că, deşi independenţa justiţiei are la bază existenţa unui nivel al pensiei cât mai apropiat de ultimul salariu, acest criteriu trebuie să se raporteze la contextul social-economic din respectivul stat şi, suplimentar, el nu împiedică scăderi ale pensiei, în mod particular atunci când acestea sunt impuse de situaţia financiară dificilă a statului.