§ 190. - Decizia 479/2025 [A] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu

M.Of. 1036

În vigoare
Versiune de la: 10 Noiembrie 2025
177. Cu privire la reglementarea unor bonificaţii (în cazul acordării unei creşteri cu 1% a indemnizaţiei pentru anii suplimentari) ori a unor sancţiuni (în cazul scăderii cu 1% a indemnizaţiei pentru anii lipsă) se arată că acestea reprezintă un instrument ce ţine de politica legislativă a statului, aflată în permanentă adaptare la contextul socioeconomic, iar nu de dreptul la pensie. Astfel, dată fiind lipsa acută de personal din sistemul de justiţie, este firesc ca sancţiunea pentru inexistenţa întregii vechimi în funcţie să fie sporită (în concret, aceasta creşte la 2% raportat la indemnizaţia existentă). A fost introdusă o nouă formulă de bonificare a magistraţilor care au o vechime mai mare în funcţie, prin posibilitatea pensionării anticipate. Potrivit dispoziţiilor nou-introduse, pentru magistraţii care au atins o vechime în funcţie de 35 de ani este eliminată condiţia de vârstă pentru pensionare. Drept consecinţă, în cazul magistraţilor a căror vechime în funcţie a început să curgă de la 22 de ani, vârsta de pensionare poate scădea cu până la 7 ani în cazul în care vechimea în funcţia de magistrat este una maximă, de 35 de ani. Această măsură este balansată de o scădere a cuantumului pensiei cu 2% pentru fiecare an lipsă până la împlinirea vârstei standard de pensionare. Astfel, poate fi înţeles raţionamentul unitar ce a determinat modificările legislative: încurajarea păstrării în funcţie pentru o perioadă cât mai lungă a magistraţilor, fără ca acest lucru să genereze cheltuieli bugetare suplimentare. Drept urmare, bonificaţia nu se acordă printr-o pensie mai mare, ci printr-un avantaj diferit, cel al pensionării anticipate.