§ 183. - Decizia 479/2025 [A] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu
M.Of. 1036
În vigoare Versiune de la: 10 Noiembrie 2025
170. Se arată că opţiunea pentru indexarea pensiilor prin raportare la un indicator, fie el rata inflaţiei ori indemnizaţia de încadrare brută lunară aflată în plată, reprezintă eminamente o opţiune de oportunitate, niciuna dintre cele două alternative neoferind garanţia că va oferi un avantaj prin raportare la cealaltă. Se consideră că standardele stabilite prin jurisprudenţa Curţii de Justiţie pentru a considera pensia acordată magistraţilor drept una care să asigure stabilitate financiară fac raportare la "contextul socioeconomic al statului membru", mai obiectiv caracterizat de factori precum variaţia inflaţiei decât de variaţia salariului de bază minim brut pe ţară, a cărui valoare este determinată, conform art. 164 din Codul muncii, în baza unei hotărâri a Guvernului, depinzând, aşadar, exclusiv de voinţa politică. Însăşi Curtea de Justiţie a stabilit în mod expres că utilizarea unor norme cu privire la majorarea sau indexarea indemnizaţiilor şi, implicit, pensiilor magistraţilor, diferite de normele folosite pentru alte categorii de beneficiari, se poate realiza atât timp cât "această măsură derogatorie este justificată de un obiectiv de interes general, cum ar fi cerinţa de a elimina un deficit public excesiv" (Hotărârea din 25 februarie 2025, pronunţată în Cauza C-146/23, XL şi alţii împotriva Sad Rejonowy w Bialymstoku, paragraful 67). O astfel de condiţie este îndeplinită şi în situaţia supusă analizei, astfel cum am arătat anterior, dată fiind situaţia economică dificilă în care se află în acest moment România.