§ 164. - Decizia 479/2025 [A] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu

M.Of. 1036

În vigoare
Versiune de la: 10 Noiembrie 2025
151. În ceea ce priveşte predictibilitatea normelor aplicabile pentru beneficiarii pensiilor menţionate în cadrul legii criticate se arată că dispoziţiile art. V alin. (5) stabilesc o perioadă de tranziţie de peste 12 ani pentru implementarea noilor condiţii de pensionare. O interpretare potrivit căreia orice modificări referitoare la condiţiile de pensionare ar putea să privească doar magistraţi care nu au intrat încă în profesie este contrară înseşi raţiunii oricărei modificări legislative. Dacă o normă nu s-ar putea aplica decât la cel puţin 25 de ani după adoptarea sa, s-ar ajunge la o situaţie în care s-ar reglementa pentru un context economic, social şi politic ce nu poate fi decât, cel mult, intuit, existând o probabilitate crescută ca o astfel de normă să devină anacronică la momentul intrării sale în vigoare. Creşterea vârstei de pensionare, inclusiv în baza Legii nr. 282/2023, este aplicabilă tuturor magistraţilor încă în funcţie, iar nu doar celor care vor intra în magistratură ulterior intrării în vigoare a legii. Astfel, distincţia dintre Legea nr. 282/2023 şi legea analizată nu este reprezentată de aplicarea sau neaplicarea dispoziţiilor acestora magistraţilor aflaţi în funcţie, ci de etapizarea acestei aplicări.