§ 159. - Decizia 479/2025 [A] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu

M.Of. 1036

În vigoare
Versiune de la: 10 Noiembrie 2025
146. În ceea ce priveşte pretinsa încălcare a prevederilor art. 1 alin. (3) şi (5) raportat la art. 133 alin. (1) din Constituţie, sub aspectul solicitării formale a avizului CSM, se arată că Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale a transmis proiectul de lege către CSM prin Adresa nr. 714/AGN din 20 august 2025, revenind ulterior prin Adresa nr. 8/AGN din 22 august 2025, menţionând în mod expres solicitarea unui aviz consultativ cu privire la proiectul de lege ce formează obiectul controlului de constituţionalitate. Raportat la aceste solicitări, CSM s-a întrunit şi a hotărât convocarea adunărilor generale ale judecătorilor şi procurorilor, fapt ce a rezultat în adoptarea de către acestea a unor declaraţii comunicate public, dar nu şi în redactarea şi transmiterea unui aviz de către CSM. Astfel, se confirmă capacitatea CSM de a se fi întrunit în intervalul necesar emiterii avizului, deşi acesta a hotărât totuşi să nu emită acest aviz. Fie şi interpretând că membrii CSM au considerat necesar să primească opiniile adunărilor generale ale judecătorilor şi procurorilor, chiar şi acestea au fost adoptate anterior adoptării legii ce constituie obiectul controlului de constituţionalitate, ceea ce ar fi permis CSM să emită un aviz. O astfel de succesiune de fapte pune sub semnul întrebării respectarea de către CSM a principiului cooperării loiale, astfel cum a fost conţinutul acestuia stabilit prin jurisprudenţa constantă a Curţii Constituţionale (a se vedea în acest sens Decizia nr. 1.431 din 3 noiembrie 2010, Decizia nr. 924 din 1 noiembrie 2012 sau Decizia nr. 972 din 21 noiembrie 2012).