§ 137. - Decizia 479/2025 [A] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu

M.Of. 1036

În vigoare
Versiune de la: 10 Noiembrie 2025
124. Cu privire la criticile de neconstituţionalitate intrinsecă se arată că dispoziţiile legii sunt suficient de clare pentru destinatarii lor, adică magistraţii, care beneficiază de expertiză juridică şi pot interpreta noţiunile în corelaţie cu legislaţia muncii şi a pensiilor. Noţiunea de "vechime totală în muncă" nu este inedită, ea este utilizată şi în alte acte normative (Codul muncii, Legea nr. 360/2023 privind pensiile publice). Chiar dacă are nuanţe diferite, aceasta nu afectează previzibilitatea - destinatarii pot determina prin interpretare sistematică şi prin normele metodologice aplicabile exact care perioade se iau în calcul. Nedetalierea exhaustivă a definiţiilor nu echivalează cu neclaritate, ci cu trimitere la legislaţia generală aplicabilă. Practica judiciară şi normele de aplicare vor uniformiza interpretarea. Nu se creează nicio discriminare între magistraţi în funcţie de vârstă, pentru că diferenţele decurg din etapa de carieră, şi nu dintr-un criteriu arbitrar. Toţi magistraţii sunt supuşi aceloraşi reguli obiective şi etapizate, ceea ce asigură tratament egal. Introducerea unei vechimi totale este justificată prin apropierea de principiul contributivităţii - unul dintre jaloanele PNRR. Astfel, condiţia suplimentară nu este "lipsită de logică", ci urmăreşte să reducă discrepanţa dintre pensiile de serviciu şi pensiile din sistemul public.