§ 117. - Decizia 479/2025 [A] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu

M.Of. 1036

În vigoare
Versiune de la: 10 Noiembrie 2025
104. În ceea ce priveşte pretinsa încălcare a dispoziţiilor art. 1 alin. (3) şi (5) din Constituţie, prin raportare la prevederile constituţionale ale art. 124 alin. (3) şi ale art. 147 alin. (4), se arată că principiul securităţii juridice, deşi fundamental, nu poate fi interpretat ca o interdicţie absolută a oricărei modificări legislative. Dimpotrivă, un sistem juridic dinamic, capabil să se adapteze la realităţile socioeconomice în continuă schimbare, este o componentă esenţială a statului de drept. Legiuitorul are nu doar dreptul, ci şi obligaţia de a interveni pentru a corecta disfuncţionalităţi, a asigura echitatea şi a garanta sustenabilitatea sistemelor publice, inclusiv a celui de pensii. Modificările aduse legislaţiei privind pensiile de serviciu prin actul normativ dedus controlului instanţei de contencios constituţional nu reprezintă "simpla schimbare de optică a legiuitorului", ci o ajustare necesară în contextul unor obiective legitime de politică publică, cum ar fi asigurarea echităţii intergeneraţionale şi sustenabilitatea financiară a sistemului de pensii. Faptul că o reformă anterioară a avut loc recent (Legea nr. 282/2023) nu exclude posibilitatea unor noi intervenţii, mai ales dacă acestea vizează perfecţionarea cadrului normativ în vederea alinierii la standarde de echitate şi eficienţă. În acest sens Curtea Constituţională a recunoscut că "principiul securităţii juridice nu poate fi invocat pentru a menţine o situaţie juridică contrară standardelor europene în domeniu", interesului public sau principiilor constituţionale (Decizia nr. 150 din 12 martie 2020).