§ 101. - Decizia 479/2025 [A] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu

M.Of. 1036

În vigoare
Versiune de la: 10 Noiembrie 2025
89. Se mai arată că, potrivit jurisprudenţei Curţii de Justiţie, raţiunile de natură economică pot justifica măsurile care vizează reducerea cuantumului indemnizaţiei sau pensiei de serviciu ale magistraţilor, doar atunci când acestea sunt similare altor măsuri cu caracter general, prin care să se fi urmărit ca totalitatea membrilor funcţiei publice naţionale să contribuie la efortul de austeritate (cu alte cuvinte, măsurile ar fi trebuit să vizeze toate celelalte categorii de pensii de serviciu) şi doar atunci când acest tip de măsuri au un caracter temporar (paragrafele 49 şi 50 din Hotărârea din 27 februarie 2018, pronunţată în Cauza C-64/16, Associacao Sindical dos Juizes Portugueses). Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a dezvoltat în jurisprudenţa sa ulterioară condiţiile în care un stat membru poate lua măsuri de reducere a remuneraţiei magistraţilor, arătând că acestea trebuie să fie de natură să garanteze realizarea obiectivului de interes general urmărit, să se limiteze la strictul necesar pentru atingerea acestui obiectiv şi să nu fie disproporţionată în raport cu obiectivul menţionat, ceea ce presupune ponderarea importanţei acestui obiectiv cu gravitatea ingerinţei în principiul independenţei judecătorilor. Prin urmare, o măsură de această natură, deşi poate fi aptă pentru realizarea obiectivului de interes general, trebuie totuşi să rămână excepţională şi temporară, în sensul că nu trebuie să se aplice dincolo de durata necesară pentru realizarea obiectivului legitim urmărit, cum este cel al eliminării unui deficit public excesiv.