§ 29. - Decizia 469/2023 [R/R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (1), ale art. 4 alin. (1) lit. e), alin. (1^1)-(1^3), (3) şi (4), ale art. 5 alin. (3) şi (3^1), ale art. 7 alin. (4) şi (5^1), ale art. 8 alin. (5), ale art. 10 alin. (1) şi ale art. 11 teza întâi din Legea nr. 77/2016 privind darea în plată a unor bunuri imobile în vederea stingerii obligaţiilor asumate prin credite, precum şi a Legii nr. 52/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 77/2016 privind darea în plată a unor bunuri imobile în vederea stingerii obligaţiilor asumate prin credite, în ansamblul său

M.Of. 1066

În vigoare
Versiune de la: 27 Noiembrie 2023
25. Se arată că legea criticată este neconstituţională pentru că a fost adoptată în lipsa solicitării avizului Băncii Naţionale a României, ceea ce încalcă art. 3 alin. (2) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României şi art. 1 alin. (3) şi (5) din Constituţie. Se subliniază că principiul legalităţii impune ca atât exigenţele de ordin procedural, cât şi cele de ordin substanţial să fie respectate în cadrul legiferării. Totodată, prin nerespectarea obligaţiei de a solicita avizul Băncii Centrale Europene, statul român şi-a încălcat obligaţia constituţională prevăzută în art. 148 alin. (2), de adecvare a dreptului naţional la dreptul european. Cu privire la lipsa avizului Consiliului Economic şi Social, se arată că atât acesta, cât şi cel al Consiliului Legislativ au fost solicitate şi obţinute în considerarea formei iniţiale a iniţiativei legislative care a devenit, ulterior adoptării de către Parlament, Legea nr. 52/2020. Or, în condiţiile în care conţinutul propunerii legislative iniţiale a fost eliminat şi înlocuit cu un conţinut complet nou, ar fi fost necesar, în scopul respectării procesului legislativ, să fie solicitate din nou cele două avize.