§ 26. - Decizia 469/2023 [R/R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (1), ale art. 4 alin. (1) lit. e), alin. (1^1)-(1^3), (3) şi (4), ale art. 5 alin. (3) şi (3^1), ale art. 7 alin. (4) şi (5^1), ale art. 8 alin. (5), ale art. 10 alin. (1) şi ale art. 11 teza întâi din Legea nr. 77/2016 privind darea în plată a unor bunuri imobile în vederea stingerii obligaţiilor asumate prin credite, precum şi a Legii nr. 52/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 77/2016 privind darea în plată a unor bunuri imobile în vederea stingerii obligaţiilor asumate prin credite, în ansamblul său

M.Of. 1066

În vigoare
Versiune de la: 27 Noiembrie 2023
22. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate sunt invocate critici de neconstituţionalitate extrinsecă şi intrinsecă. Astfel, se susţine că Legea nr. 52/2020 încalcă prevederile constituţionale cuprinse în art. 1 alin. (5), întrucât nu au fost nesocotite dispoziţiile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, care instituie mai multe principii ce trebuie respectate cu ocazia procesului de legiferare a actelor normative. Astfel, prin Legea nr. 52/2020 au fost aduse modificări esenţiale Legii nr. 77/2016, care afectează instituţiile de credit şi relaţia dintre acestea şi debitori, iar conform Legii nr. 24/2000, în cazurile prevăzute de lege, în faza de elaborare a proiectelor de acte normative, iniţiatorul trebuie să solicite avizul autorităţilor interesate în aplicarea acestora, în funcţie de obiectul reglementării. Principiul legalităţii prevăzut de art. 1 alin. (5) din Constituţie impune ca atât exigenţele de ordin procedural, cât şi cele de ordin substanţial să fie respectate, ceea ce implică fundamentarea actului normativ. Or, lipsesc elementele care ar putea conduce la concluzia existenţei unei temeinice motivări şi fundamentări a actului normativ, întrucât nu a fost justificată intervenţia normativă în urma analizei cadrului normativ existent, nu au fost prezentate studii sau cercetări ori evaluări statistice cu privire la necesitatea de reglementare în materia respectivă, nu au fost prezentate principiile de bază şi finalitatea reglementărilor propuse şi nu a fost analizat potenţialul impact financiar, economic sau normativ prin evaluarea costurilor şi a beneficiilor legii.