§ 46. - Decizia 46/2023 [R/R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (1), ale art. 4 alin. (1^1)-(1^3), (3) şi (4), ale art. 8 alin. (5), ale art. 10 alin. (1) şi ale art. 11 teza întâi din Legea nr. 77/2016 privind darea în plată a unor bunuri imobile în vederea stingerii obligaţiilor asumate prin credite, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 52/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 77/2016 privind darea în plată a unor bunuri imobile în vederea stingerii obligaţiilor asumate prin credite, precum şi a Legii nr. 52/2020, în ansamblul său

M.Of. 551

În vigoare
Versiune de la: 20 Iunie 2023
42. Sunt aduse în susţinerea criticii de neconstituţionalitate date şi grafice din care rezultă că fluctuaţia ascendentă a valutelor a avut loc lent, pe parcursul unei perioade mai mari de 10 ani, astfel că nu a fost rezultatul unui şoc valutar intervenit brusc. De asemenea, sub aspect valoric, creşterea nu este una consistentă, disproporţionată, fiind sustenabilă pentru o persoană obişnuită, în contextul economico-social privit în general, care a cunoscut aceeaşi evoluţie, în sensul în care odată cu devalorizarea monedei naţionale în raport cu valutele analizate (euro, dolar, franc elveţian) a avut loc şi o creştere a salariilor/veniturilor realizate de subiecţii participanţi. Cu alte cuvinte, deşi moneda străină a crescut în raport cu leul, în perioada în discuţie, această creştere a avut loc în contextul în care şi veniturile persoanelor au înregistrat o astfel de majorare, aşa încât această depreciere nu a avut un impact semnificativ, de natură să determine o rupere a echilibrului contractual. Prin urmare, se apreciază că aceste creşteri sunt circumscrise riscului inerent.