§ 121. - Decizia 46/2023 [R/R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (1), ale art. 4 alin. (1^1)-(1^3), (3) şi (4), ale art. 8 alin. (5), ale art. 10 alin. (1) şi ale art. 11 teza întâi din Legea nr. 77/2016 privind darea în plată a unor bunuri imobile în vederea stingerii obligaţiilor asumate prin credite, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 52/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 77/2016 privind darea în plată a unor bunuri imobile în vederea stingerii obligaţiilor asumate prin credite, precum şi a Legii nr. 52/2020, în ansamblul său

M.Of. 551

În vigoare
Versiune de la: 20 Iunie 2023
102. Prin Decizia nr. 45 din 15 februarie 2022, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 593 din 17 iunie 2022, paragraful 30, Curtea a statuat că "dispoziţiile art. 8 alin. (5) tezele a doua şi a treia din Legea nr. 77/2016 nu au legătură cu cauzele în care a fost ridicată excepţia de neconstituţionalitate, întrucât aceste dispoziţii vizează faza executării silite, iar din analiza dosarelor instanţelor judecătoreşti a quo nu rezultă că acestea ar fi în fază de executare silită. Or, potrivit jurisprudenţei Curţii, legătura cu cauza presupune atât aplicabilitatea textului criticat în cauza dedusă judecăţii, cât şi necesitatea invocării excepţiei de neconstituţionalitate în scopul restabilirii stării de legalitate, condiţii ce trebuie întrunite cumulativ, pentru a fi satisfăcute exigenţele pe care le impun dispoziţiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 în privinţa pertinenţei excepţiei de neconstituţionalitate în desfăşurarea procesului (a se vedea, în acest sens, Decizia nr. 303 din 5 iunie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 508 din 8 iulie 2014, paragraful 24, sau Decizia nr. 757 din 9 noiembrie 2021, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 124 din 7 februarie 2022, paragraful 16). Prin urmare, excepţia de neconstituţionalitate a acestor prevederi este inadmisibilă. Această condiţie de admisibilitate se analizează cu prioritate fată de cea reglementată de art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 pentru că analiza incidenţei deciziei de admitere a Curţii Constituţionale este o operaţiune subsecventă celei de stabilire a aplicabilităţii în cauză a textului criticat. Aşadar, chiar dacă textul a fost constatat ca fiind neconstituţional prin Decizia nr. 432 din 17 iunie 2021, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 905 din 21 septembrie 2021, soluţia ce urmează a se reţine este cea de respingere, ca inadmisibilă, a excepţiei, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992."