§ 21. - Decizia 458/2020 [A] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 25 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii şi ale art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 11/2020 privind stocurile de urgenţă medicală, precum şi unele măsuri aferente instituirii carantinei

M.Of. 581

În vigoare
Versiune de la: 2 Iulie 2020
17. Avocatul Poporului consideră că în cadrul procedurii de legiferare în materia măsurilor privative de libertate impuse de necesitatea prevenirii şi combaterii bolilor contagioase, legiuitorul ar trebui să aibă în vedere cel puţin următoarele aspecte menite să garanteze apărarea dreptului la viaţă intimă, familială şi privată şi a libertăţii individuale: reglementarea condiţiilor şi a procedurii de instituire şi încetare a măsurilor restrictive de libertate, atribuţiile fiecărei autorităţi publice în executarea măsurilor, aplicarea graduală a măsurilor în funcţie de severitatea cazului, posibilitatea revizuirii judiciare a măsurilor dispuse. Simpla trimitere la o legislaţie infralegală, respectiv acte ale ministrului sănătăţii pentru instituirea carantinei/internării obligatorii, încalcă principiul constituţional al legalităţii, consacrat de art. 1 alin. (5) din Constituţie. Or, aşa cum a stabilit Curtea Constituţională în considerentele Deciziei nr. 17 din 21 ianuarie 2015, "o limitare a exerciţiului dreptului la viaţă intimă, familială şi privată trebuie să aibă loc într-o manieră clară, previzibilă şi lipsită de echivoc, astfel încât să fie îndepărtată, pe cât posibil, eventualitatea arbitrarului sau a abuzului autorităţilor în acest domeniu" (paragraful 60).