§ 6. - Decizia 400/2019 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 30 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor
M.Of. 939
În vigoare Versiune de la: 22 Noiembrie 2019
4. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată. Precizează că se critică sintagma "nefiind obligatoriu ca membrii comisiei să fi participat la efectuarea cercetării administrative", context în care arată că legea prevede mai multe etape prin care se poate contesta decizia de imputare, respectiv: formularea contestaţiei, care face şi obiectul cauzei deduse judecăţii; plângere la comisia de jurisdicţie a imputaţiilor; acţiune în faţa instanţelor de judecată. Faţă de această împrejurare, menţionează că, potrivit jurisprudenţei Curţii Europene a Drepturilor Omului, este compatibilă intervenţia prealabilă a organelor administrative cu prevederile referitoare la procesul echitabil din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, dacă procedura în faţa acestor organe poate face ulterior obiectul unui control judiciar cu deplină jurisdicţie. Or, potrivit legii şi jurisprudenţei Curţii Constituţionale, respectiv Deciziei nr. 34 din 9 februarie 2016, există alternativ atât controlul unei jurisdicţii administrative, cât şi controlul instanţei de judecată, după caz, în funcţie de opţiunile justiţiabilului. În ceea ce priveşte invocarea art. 16 din Constituţie, principiul egalităţii în drepturi a cetăţenilor vizează recunoaşterea în favoarea acestora a unor drepturi şi obligaţii fundamentale, nu şi identitate de tratament juridic asupra cărora se aplică aceste măsuri.