§ 25. - Decizia 398/2021 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 9 teza a doua din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor

M.Of. 932

În vigoare
Versiune de la: 29 Septembrie 2021
19. Cu privire la critica de neconstituţionalitate raportată la art. 1 alin. (5) din Constituţie, aplicând jurisprudenţa sa cu privire la claritatea şi previzibilitatea unei norme, Curtea a statuat că sintagma "să se comporte în mod corect în relaţiile cu consumatorii" întruneşte exigenţele de claritate şi previzibilitate a legii, având în vedere că normele juridice nu există în mod izolat, ci ele pot şi trebuie să fie interpretate şi raportate la întreg ansamblul normativ din care acestea fac parte, respectiv la Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992. Aşadar, determinarea şi evaluarea înţelesului sintagmei "să se comporte în mod corect în relaţiile cu consumatorii" nu se poate realiza decât în cadrul ansamblului legislativ reprezentat de dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992, respectiv în corelare cu art. 2 care defineşte înţelesul termenilor din cuprinsul ordonanţei şi cu art. 7 care stabileşte obligaţiile operatorilor economici în relaţia cu consumatorul. Ca atare, semnificaţia comportamentului operatorilor economici rezultă cu claritate din coroborarea dispoziţiilor legale ale întregului act normativ.