§ 29. - Decizia 397/2021 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 94 alin. (1) lit. e) şi ale art. 96 alin. (3) pct. 5 şi 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului

M.Of. 956

În vigoare
Versiune de la: 6 Octombrie 2021
18. Cu privire la critica formulată prin raportare la dispoziţiile constituţionale ale art. 1 alin. (5), prin Decizia nr. 74 din 22 februarie 2018, precitată, paragrafele 15-17, aplicând considerentele de principiu rezultate din jurisprudenţa sa, cu privire la claritatea şi previzibilitatea unei norme, Curtea a observat că "textul de lege criticat prevede obligaţia persoanelor fizice şi juridice de a pune la dispoziţia persoanelor împuternicite cu activităţi de verificare, inspecţie şi control evidenţa măsurătorilor proprii şi toate celelalte documente relevante, precum şi sancţiunea nerespectării acestei obligaţii. În ceea ce priveşte documentele relevante care trebuie puse la dispoziţia persoanelor împuternicite cu activităţi de verificare, inspecţie şi control, Curtea a constatat că acestea diferă de la caz la caz, legea neputând să prevadă, în mod exhaustiv, care sunt documentele relevante în fiecare speţă. Aşadar, Curtea a reţinut că textul este formulat cu o precizie suficientă care permite persoanelor interesate - care pot apela, la nevoie, la sfatul unui specialist - să prevadă într-o măsură rezonabilă, în circumstanţele speţei, consecinţele care pot rezulta dintr-un act determinat. În concluzie, nu se poate primi critica potrivit căreia dispoziţiile de lege criticate au un caracter general, care îi împiedică pe destinatarii normei să prevadă conţinutul contravenţiei." Având în vedere considerentele de principiu rezultate din jurisprudenţa Curţii Constituţionale şi a Curţii Europene a Drepturilor Omului referitoare la previzibilitatea legii, Curtea a constatat că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, în raport cu art. 1 alin. (5) din Constituţie.