§ 14. - Decizia 388/2020 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, în ansamblul său, precum şi, în special, a dispoziţiilor art. 1 alin. (1) şi (3), ale art. 6 alin. (1) lit. e) şi f), art. 8 alin. (2), art. 10, art. 11 alin. (2), art. 12 alin. (1) şi (2), art. 13-19 şi art. 20-28 din Legea nr. 176/2010, în redactarea anterioară modificărilor aduse prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ

M.Of. 43

În vigoare
Versiune de la: 14 Ianuarie 2021
10. Prin activitatea desfăşurată în concret de inspectorii Agenţiei Naţionale de Integritate, practic, se evaluează şi se verifică averea dobândită înainte de începerea mandatului, aspect ce duce la încălcarea prevederilor art. 44 alin. (8) coroborat cu alin. (9) din Constituţie, Agenţia Naţională de Integritate neputându-se substitui Comisiei de cercetare a averii demnitarilor, a magistraţilor şi a altor persoane cu funcţii de conducere prevăzute de Legea nr. 115/1996, deoarece s-ar ajunge la situaţia în care un act al unui organ administrativ-jurisdicţional să ducă chiar la încetarea mandatului Preşedintelui României, care se află în lista ce cuprinde categoriile de persoane care au obligaţia declarării averii şi a intereselor, aspect ce nu este prevăzut de Constituţie. De altfel, Constituţia prevede concret incompatibilităţile, durata mandatului şi condiţiile vacanţei funcţiei, interimatul sau suspendarea din funcţie, alte sancţiuni neputând fi reglementate prin lege infraconstituţională. Or, prin prevederile criticate, mandatul Preşedintelui poate fi afectat, ceea ce este contrar art. 83 din Constituţie