§ 35. - Decizia 385/2020 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 106 alin. (1) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic şi ale art. 52 alin. (1) lit. i) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, în redactarea anterioară modificărilor aduse prin Legea nr. 187/2012 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal

M.Of. 145

În vigoare
Versiune de la: 12 Februarie 2021
27. Referitor la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 52 alin. (1) lit. i) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, care incriminează amplasarea de construcţii, investiţii, în afara zonelor de dezvoltare durabilă din ariile naturale protejate, cu excepţia celor destinate administrării ariei naturale protejate, a celor destinate prevenirii unor calamităţi naturale şi a celor realizate în scopul asigurării securităţii naţionale, Curtea constată că şi acestea îndeplinesc criteriile de calitate ale legii, respectiv claritate, precizie, previzibilitate. Astfel, scopul ordonanţei de urgenţă îl constituie garantarea conservării şi utilizării durabile a patrimoniului natural, obiectiv de interes public major şi componentă fundamentală a strategiei naţionale pentru dezvoltare durabilă, aceasta reglementând, printre altele, categoriile de arii naturale protejate, constituirea, organizarea şi dezvoltarea reţelei naţionale de arii naturale protejate, a regimului acesteia, precum şi regimul de administrare a ariilor naturale protejate. Potrivit art. 4 şi art. 22 alin. (10) şi (11) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, prin arie naturală protejată se înţelege zona terestră şi/sau acvatică în care există specii de plante şi animale sălbatice, elemente şi formaţiuni biogeografice, peisagistice, geologice, paleontologice, speologice sau de altă natură, cu valoare ecologică, ştiinţifică ori culturală deosebită, care are un regim special de protecţie şi conservare, stabilit conform prevederilor legale, iar prin zonă de dezvoltare durabilă a activităţilor umane se înţelege zona în care se permit activităţi de investiţii/dezvoltare, cu prioritate cele de interes turistic, dar cu respectarea principiului de utilizare durabilă a resurselor naturale şi de prevenire a oricăror efecte negative semnificative asupra biodiversităţii. Curtea mai observă că, potrivit art. 22 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, în zonele cu protecţie strictă din ariile naturale protejate se interzice desfăşurarea oricăror activităţi umane, cu excepţia celor de cercetare, educaţie ecologică, activităţi de ecoturism, cu limitările descrise în planurile de management. În zonele de dezvoltare durabilă se pot desfăşura activităţi de construcţii/investiţii, cu avizul administratorilor ariilor naturale protejate pentru fiecare obiectiv, conforme planurilor de urbanism legal aprobate.