§ 6. - Decizia 368/2021 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 267 alin. (4) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi ale art. 474 alin. (10) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

M.Of. 998

În vigoare
Versiune de la: 19 Octombrie 2021
4. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului convenţional prezent, care solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulată. În acest sens reiterează succint cele deja detaliate în cuprinsul notelor scrise prin care a fost invocată excepţia de neconstituţionalitate şi arată că prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 1 alin. (5) în componenta referitoare la calitatea legii şi celor ale art. 56 alin. (2) care consacră principiul justei aşezări a sarcinilor fiscale. În esenţă, se susţine astfel că prevederile criticate nu respectă exigenţa de previzibilitate impusă de jurisprudenţa Curţii Constituţionale, întrucât, deşi ambele texte din Codul fiscal stabilesc că taxa în discuţie se calculează în funcţie de numărul de metri pătraţi efectiv afectaţi de foraje, în lipsa definirii noţiunii de "suprafaţa efectivă afectată", aplicarea textului legal devine arbitrară şi imprevizibilă. Pe de altă parte, imprevizibilitatea reglementării criticate rezultă şi din enumerarea exemplificativă, şi nu exhaustivă, a activităţilor care generează în sarcina contribuabililor obligaţia de achitare a acestei taxe. Arată astfel că enumerarea de la art. 267 alin. (4) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal se referă la studii geotehnice, ridicări topografice, exploatări de carieră, balastiere, sonde de gaze şi petrol, precum şi alte exploatări, fără ca textul legal să facă distincţie între activităţile de "explorare" şi cele de "exploatare", care conform Legii minelor nr. 85/2003 sunt activităţi diferite.