§ 54. - Decizia 359/2022 [A/R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 52 alin. (3), a sintagmei ''sub rezerva cazului prevăzut la alin. (6)'' cuprinse în art. 57 alin. (5) şi ale art. 57 alin. (6) din Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internaţională în materie penală

M.Of. 964

În vigoare
Versiune de la: 4 Octombrie 2022
46. În ceea ce priveşte noţiunea de "forţă majoră", Curtea observă că aceasta nu este definită de Legea nr. 302/2004, neexistând vreo reglementare de acest fel nici în Codul de procedură penală şi nici în Codul penal. În schimb, Curtea reţine că, potrivit art. 1.351 alin. (2) din Codul civil, "forţa majoră este orice eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil şi inevitabil". Totodată, alte acte normative prevăd, în cadrul materiei ce o reglementează, că forţa majoră semnifică un eveniment imprevizibil, inevitabil şi insurmontabil, care generează imposibilitatea temporară sau definitivă de îndeplinire/executare, parţială ori totală, a anumitor obligaţii/operaţiuni (în acest sens sunt: art. 2 pct. 18 din Legea petrolului nr. 238/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 535 din 15 iunie 2004; art. 28 alin. (2) din Legea nr. 300/2005 privind instituirea sistemului de certificate de import şi de export pentru produse agricole, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 955 din 27 octombrie 2005). De asemenea, pentru a determina sfera noţiunii de "forţă majoră" într-o anumită materie, legiuitorul a asociat existenţa acestor cazuri de evenimente strict determinate. Spre exemplu, potrivit art. 2 lit. j) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 361 din 26 aprilie 2004, sunt indicate ca fiind tipuri de risc "cazuri de forţă majoră determinate de incendii, cutremure, inundaţii, accidente, explozii, avarii, alunecări sau prăbuşiri de teren, îmbolnăviri în masă, prăbuşiri ale unor construcţii, instalaţii ori amenajări, eşuarea sau scufundarea unor nave, căderi de obiecte din atmosferă ori din cosmos, tornade, avalanşe, eşecul serviciilor de utilităţi publice şi alte calamităţi naturale, sinistre grave sau evenimente publice de amploare determinate ori favorizate de factori de risc specifici; grevele nu pot fi considerate tipuri de risc în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă".