§ 12. - Decizia 349/2021 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 98 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, în redactarea anterioară modificării prin art. I pct. 24 din Legea nr. 156/2018 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, şi ale art. 98 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 188/1999, astfel cum au fost modificate prin art. I pct. 24 din Legea nr. 156/2018

M.Of. 782

În vigoare
Versiune de la: 13 August 2021
8. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarele acesteia arată, în esenţă, că dispoziţiile art. 98 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 188/1999 sunt constituţionale, în măsura în care sintagma "condiţii de vârstă standard" nu exclude posibilitatea femeii de a solicita continuarea executării contractului individual de muncă, în condiţii identice cu bărbatul, respectiv până la împlinirea vârstei de pensionare pentru bărbaţi, întrucât abordarea contrară contravine principiului fundamental al egalităţii cetăţenilor în faţa legii, consacrat de dispoziţiile art. 16 din Constituţie. Astfel, prin Decizia nr. 387 din 5 iunie 2018, Curtea Constituţională a constatat că dispoziţiile art. 56 alin. (1) lit. c) teza întâi din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, potrivit cărora contractul individual de muncă existent încetează de drept la data îndeplinirii cumulative a condiţiilor de vârstă standard şi a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, sunt constituţionale în măsura în care sintagma "condiţii de vârstă standard" nu exclude posibilitatea femeii de a solicita continuarea executării contractului individual de muncă, în condiţii identice cu bărbatul, respectiv până la împlinirea vârstei de 65 de ani. În consecinţă, se arată că acelaşi raţionament este aplicabil şi cu privire la textul de lege criticat, prin care se stabileşte, în cazul funcţionarilor publici, încetarea raportului de serviciu la data îndeplinirii condiţiilor de vârstă standard de pensionare.