Nou § 45. - Decizia 338/2025 [R] în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile cu privire la interpretarea art. 4 alin. (1) şi a pct. 11 al capitolului II din anexa nr. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 1.294/2001 privind stabilirea locurilor de muncă şi activităţilor cu condiţii deosebite, condiţii speciale şi alte condiţii, specifice pentru cadrele militare în activitate, cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.822/2004 privind stabilirea locurilor de muncă şi activităţilor cu condiţii deosebite, speciale şi alte condiţii, specifice pentru poliţişti, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv a punctului 8 din capitolul II al anexei la Hotărârea Guvernului nr. 1.822/2004

M.Of. 1116

În vigoare
Versiune de la: 4 Decembrie 2025
- încadrarea locurilor de muncă în condiţii deosebite, respectiv în condiţii speciale se efectuează prin parcurgerea unei metodologii şi a unei proceduri ce se finalizează cu încadrarea prin ordin al conducătorilor instituţiilor cu avizul structurii proprii de specialitate cu atribuţii de inspecţie a muncii, respectiv prin dispoziţie de personal emisă de şeful unităţii în a cărui competenţă se află, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.294/2001, respectiv Hotărârii Guvernului nr. 1.822/2004. Aşadar, nici chiar împrejurarea că, în anumite situaţii, anterior datei de 1 aprilie 2001, locurile de muncă/funcţiile/activităţile unor angajaţi au fost încadrate în grupa I sau a II-a de muncă nu constituie temei pentru acordarea condiţiilor speciale sau deosebite, după caz, şi pentru perioadele ulterioare, dacă nu au fost parcurse respectivele proceduri, aceasta în condiţiile în care reclamanţii funcţionari cu statut special puteau uza de mijloacele procedurale de contestare a refuzului nejustificat al angajatorului de a parcurge procedurile de evaluare a locurilor de muncă şi ulterior de emitere a actelor de încadrare, precum şi căile de atac ce puteau fi exercitate împotriva actelor administrative ale autorităţilor publice implicate în aceste proceduri, ce nu pot fi reconstituite retroactiv de către instanţele de judecată. Or, a admite contrariul şi a constata pe cale judecătorească încadrarea activităţii desfăşurate de reclamanţi ca fiind corespunzătoare condiţiilor de muncă deosebite, respectiv condiţiilor de muncă speciale, echivalează cu depăşirea atribuţiilor puterii judecătoreşti, având potenţialitatea generării unui conflict de natură constituţională, întrucât instanţele de judecată nu se pot substitui în atribuţiile autorităţilor publice implicate în derularea procedurilor - Tribunalul Argeş - Secţia civilă, Sentinţa civilă nr. 691 din 22.11.2024, Dosar nr. 1.744/109/2022* - atacată cu recurs;