§ 85. - Decizia 335/2023 [R] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor articolului unic din Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 89/2022 privind înfiinţarea, administrarea şi dezvoltarea infrastructurilor şi serviciilor informatice de tip cloud utilizate de autorităţile şi instituţiile publice, coroborate cu cele ale art. 3 alin. (2)-(4) şi (8), ale art. 4 alin. (4) şi ale art. 10 alin. (8) din această ordonanţă de urgenţă

M.Of. 562

În vigoare
Versiune de la: 22 Iunie 2023
Or, dispoziţiile criticate legiferează în mod direct materii ce intră în sfera de reglementare a legii, în ce priveşte protecţia datelor cu caracter personal şi, corolar, respectarea dreptului la viaţă privată. Reţinând că aceste norme trebuie să respecte anumite exigenţe de stabilitate, previzibilitate şi claritate, Curtea ar fi trebuit să constate, în acord cu jurisprudenţa sa constantă, că delegarea atribuţiei de a stabili aceste norme către Guvern, prin emiterea unor acte administrative cu caracter normativ, de rang infralegal, determină o stare de incertitudine juridică şi încalcă principiul securităţii raporturilor juridice. Subliniem că, pentru a respecta dispoziţiile art. 26 şi art. 53 din Constituţie, aspectele esenţiale referitoare la restrângerea exerciţiului dreptului fundamental la viaţă privată şi la protecţia datelor cu caracter personal trebuie să fie reglementate numai prin lege. În aceste condiţii, dispoziţiile Legii pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 89/2022 privind înfiinţarea, administrarea şi dezvoltarea infrastructurilor şi serviciilor informatice de tip cloud utilizate de autorităţile şi instituţiile publice, prin trimiterea la acte administrative, cu forţă juridică inferioară legii, care să reglementeze, în absenţa unor norme cu forţa juridică a legii, ca act de reglementare primară, categoriile de date prelucrate în Platforma de cloud guvernamental, politica şi strategia privind implementarea, operarea, mentenanţa şi dezvoltarea ulterioară a Cloudului privat guvernamental, regulile privind migrarea şi interconectarea în Cloudul privat guvernamental a sistemelor informatice şi a serviciilor publice electronice ale instituţiilor şi autorităţilor aparţinând administraţiei publice, criteriile generale de asigurare a confidenţialităţii, securităţii, interoperabilităţii, precum şi accesul la datele autorităţilor şi instituţiilor publice găzduite în Cloudul privat guvernamental încalcă prevederile cuprinse în art. 61 şi în art. 108 din Constituţie, precum şi art. 1 alin. (5) din Constituţie, în componenta sa referitoare la previzibilitatea şi accesibilitatea legii, întrucât destinatarii legii, pentru a-şi conforma conduita, nu se pot raporta decât la prevederile lacunare ale acesteia. Totodată, prin delegarea unei atribuţii ce aparţine în exclusivitate legiuitorului primar către Guvern, legiuitor secundar, sunt încălcate şi dispoziţiile art. 1 alin. (4) din Constituţie referitor la principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat.