§ 27. - Decizia 319/2023 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 85 alin. (10) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap
M.Of. 792
În vigoare Versiune de la: 1 Septembrie 2023
20. În ceea ce priveşte critica referitoare la încălcarea obligaţiilor asumate prin Convenţia privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, Curtea reţine că, prin Legea nr. 221/2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 792 din 26 noiembrie 2010, România a ratificat Convenţia privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, denumită în continuare Convenţie, adoptată la New York de Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite la 13 decembrie 2006, deschisă spre semnare la 30 martie 2007, semnată de România la 26 septembrie 2007 şi intrată în vigoare la data de 3 mai 2008. În temeiul art. 33 din Convenţie se desemnează Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap în calitate de autoritate centrală de coordonare privind implementarea Convenţiei. Art. 4 din Convenţie prevede obligaţii generale ale statelor părţi, iar pct. 1 lit. a) al acestui articol prevede următoarele: "Statele părţi se angajează să asigure şi să promoveze exercitarea deplină a tuturor drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului pentru toate persoanele cu dizabilităţi, fără niciun fel de discriminare pe criterii de dizabilitate. În acest scop, statele părţi se angajează: a) să adopte toate măsurile adecvate legislative, administrative şi de altă natură pentru implementarea drepturilor recunoscute prin prezenta convenţie;". Astfel, stabilirea - prin dispoziţiile art. 85 alin. (10) din Legea nr. 448/2006 - competenţei ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale şi a ministrului sănătăţii de a aproba prin ordin comun criteriile medicopsihosociale pentru încadrarea în grad şi tip de handicap nu contravine prevederilor Convenţiei, deoarece aceasta stipulează obligaţia statelor membre de a lua toate măsurile legislative, administrative şi de altă natură pentru implementarea drepturilor persoanelor cu dizabilităţi. Or, prevederile de lege criticate reglementează atât actul administrativ cu caracter normativ, cât şi competenţa de emitere a acestuia, în ceea ce priveşte stabilirea criteriilor medicopsihosociale pentru încadrarea în grad şi tip de handicap, criterii cu un pronunţat caracter tehnic.